Hoog in Google

Hoog in Google komen: het is de droom van iedere ondernemer. Een website met een goede vindbaarheid maakt het namelijk veel makkelijker om online doelstellingen te realiseren. Bijna 4 op de 10 mensen klikt op het zoekresultaat dat bovenaan in de zoekmachine staat. Een hoge positie is dan ook goud waard.

Hoger in Google komen is echter niet zo gemakkelijk. Iedereen wil bovenaan staan, dus de concurrentie is fors. Wie kans wil maken op een toppositie, moet zijn website laten voldoen aan honderden criteria. In dit artikel onthullen we hoe je hoog in de zoekmachine komt en geven we specifieke tips voor webmasters met een WordPress website.

zoekresultaten

Waarom hoger in Google komen?

99% van de mensen gebruikt tegenwoordig Google om informatie op te zoeken. Een vermelding in de organische zoekresultaten is dan ook een vorm van gratis reclame. Een website die op de eerste zoekresultatenpagina staat, komt dagelijks onder de aandacht van een breed publiek.

De nummer 1 positie in de zoekmachine is hierdoor van onschatbare waarde. Afhankelijk van de zoekterm, ontvangt een website tientallen tot duizenden bezoekers per dag. Dit zijn allemaal potentiële klanten, die tijdens hun bezoek misschien wel een dienst of product bestellen. Een goudmijn voor elke organisatie met een winstoogmerk.

Bovenaan in Google voor een maximaal resultaat

Hoe hoger je in Google staat, hoe groter de kans dat mensen doorklikken naar je website. Ongeveer 36% van de zoekmachinegebruikers klikt op het bovenste resultaat. Voor de tweede positie is dit nog maar 12% en meer naar beneden zakt het percentage nog verder.

Het is dan ook niet moeilijk te raden hoe weinig mensen klikken op een website op de tweede pagina van Google. Een positie in de top 20 of top 30 is simpelweg niet voldoende. Winnen is in dit geval belangrijker dan meedoen.

Website bovenaan in Google: wat zijn de kosten?

Het is dan ook niet zo gek dat bedrijven er kolossale bedragen voor over hebben om hoog in Google te ranken. Ze investeren in diensten als linkbuilding en huren gespecialiseerde bureaus in om concurrentie in de zoekresultaten af te troeven.

De uiteindelijke kosten van een positie bovenaan in Google zijn sterk afhankelijk van de afgenomen diensten. Een gemiddeld linkbuilding pakket kost al snel enkele honderden euro’s per maand, maar er bestaan ook alternatieven zoals content marketing en zoekmachine marketing.

Website promoten en vindbaar maken in Google

Een mix van de hierboven genoemde technieken werkt vaak het best om op termijn hoger in Google te scoren. Het doel is hierbij om een website zo vindbaar mogelijk te maken en te promoten via uiteenlopende kanalen.

Zo’n multichannel strategie is slim, want ook een methode zoals social media marketing heeft een positieve invloed op de positie in de zoekresultaten. De zoekmachine ziet sociale signalen namelijk als een teken van autoriteit en populariteit.

Veel online marketingbureaus bieden pakketten aan met een combinatie van verschillende diensten. De kosten verschillen behoorlijk per bureau. We adviseren daarom om niet zomaar met elke aanbieder in zee te gaan, maar eerst alle beschikbare opties zorgvuldig af te wegen.

hoger in google ranken

Altijd bovenaan in Google: wat zijn de kosten?

Het is een bekend gezegde: ‘aan de top blijven is moeilijker dan er komen’. Deze wijsheid is ook van toepassing op Google rankings, want na het bereiken van de toppositie begint de uitdaging pas echt. De concurrentie analyseert je succesvolle pagina en probeert deze te overtreffen.

De eerste keer dat je de nummer 1 positie kwijtraakt schrik je misschien, maar na een aantal keer weet je dat het erbij hoort. Die concurrentie is ook alleen maar gezond, want zo stimuleert de zoekmachine je om je website continu te verbeteren. Uiteindelijk is dit allemaal in het belang van de eindgebruiker.

Die constante optimalisatie van je website brengt natuurlijk wel de nodige kosten met zich mee. Voor een blijvende positie bovenaan de zoekresultaten zul je heel wat moeten investeren. Reken op maandelijkse kosten die in de honderden euro’s lopen.

Hoog in Google doe je zelf

Natuurlijk is er nog een andere optie en dat is zelf alle website optimalisatie voor je rekening nemen. Hoog in Google doe je zelf, mits je weet wat je doet en je tijd hebt om zelf optimalisatiewerkzaamheden uit te voeren.

Hier gaat namelijk behoorlijk wat tijd in zitten. Linkbuilden, content schrijven, zoekmachine optimalisatie en het ontwerpen van een responsive design; het zijn slechts enkele voorbeelden van zaken die onontbeerlijk zijn voor een positie bovenaan de zoekresultaten.

Gratis hoger in Google komen

Maar laten we eerlijk zijn: hoeveel van bovenstaande werkzaamheden kun je nu echt zelf uitvoeren? De kans dat je naast een geboren content marketeer ook een ervaren webdesigner bent, is immers niet zo groot.

Beter is het om je in het begin te concentreren op één optimalisatiemethode. Zo kun je gratis hoger in Google komen en kun je je geleidelijk verdiepen in andere technieken. En wie weet heb je na verloop van tijd het budget om een aantal diensten af te nemen bij een online marketing bureau.

Zo kom je hoog in Google

Hoog in Google ranken begint met het analyseren van de verbeterpunten op je website. Het algoritme van de zoekmachine toetst je site aan de hand van een lijst met kwaliteitscriteria. Sommige hiervan wegen zwaarder dan andere.

website analyse

Hieronder benoemen we een aantal van deze criteria op volgorde van prioriteit. Begin bij de bovenste punten en werk zo verder naar beneden. Wanneer je je website hebt geoptimaliseerd op grond van deze factoren, zou de vindbaarheid sterk verbeterd moeten zijn.

Zoekwoorden voor hoge relevantie

Zoekwoorden zijn het belangrijkste element van SEO optimalisatie. Dat is niet vreemd, want in een zoekmachine draait alles om de ingevulde zoekopdracht. Het is daarom logisch om belangrijke zoektermen meermaals in je content te verwerken. Zo begrijpt Google dat jouw pagina relevant is voor de ingevoerde zoekopdracht.

In het verleden probeerden webmasters hoger in Google te komen door zoekwoorden simpelweg zo vaak mogelijk te gebruiken. Inmiddels werkt dat averechts, want de zoekmachine begrijpt dat spammy pagina’s de zoekresultaten proberen te manipuleren. Een strategisch gebruik van zoekwoorden is dan ook een voorwaarde voor succes.

Belangrijk is dat de zoekwoord dichtheid van je content niet hoger ligt dan 3%. Wel is het verstandig om je belangrijkste zoekwoord met een dichtheid van minimaal 1% te verwerken, zodat Google snapt dat deze term essentieel is voor de inhoud van de tekst.

Naast de dichtheid, is ook de plaatsing van zoekwoorden van groot belang. Verwerk de voornaamste zoekterm in elk geval in de URL, titel (H1-tag) en in H2-tags op de pagina. Dit maakt het algoritme duidelijk waar de pagina over gaat en op welke term deze in de zoekmachine moet scoren.

Gebruik niet alleen de belangrijkste zoekwoorden, maar pas ook regelmatig synoniemen en gerelateerde termen toe. Zo vergroot je de kans dat je pagina rankt op zogenaamde long tail zoekwoorden. Dit zijn langere zoektermen waar minder mensen naar zoeken, maar hierdoor is de concurrentie ook lager. De kans dat je website bovenaan in Google staat, is voor zulke termen een stuk groter.

Links helpen je pagina’s hoog in Google

Zoals we in onze handleidingen over linkbuilden en linkbuilding uitleggen, zijn sterke backlinks simpelweg onmisbaar om hoog in Google te ranken. Maar naast de links op externe sites, spelen ook de links op je eigen site een belangrijke rol.

Links helpen bezoekers met een snelle navigatie en worden door Google daarom beloond met link juice. Dit is een bescheiden ranking boost die je van de ene pagina doorgeeft aan de andere. Verwerk daarom regelmatig interne links naar pagina’s die je wilt versterken.

Wissel deze af en toe af met externe links om in verband te worden gebracht met autoritatieve sites in jouw vakgebied.

Mobielvriendelijkheid is cruciaal

Meer dan de helft van de websitebezoekers is tegenwoordig afkomstig van mobiele apparaten. Websites die hier niet goed op worden weergegeven, worden door Google gestraft met een lagere positie in de zoekresultaten.

Laat daarom een mobielvriendelijke website maken en kies bij voorkeur voor responsive webdesign. Dit verzekert je van een optimale weergave op elk denkbaar apparaat, zonder dat hier een aparte versie van je site voor nodig is.

Test direct hier de mobielvriendelijkheid van je website.

Snelheid: hoe hoger, hoe beter

Wanneer een website niet binnen enkele seconden laadt, klikken de meeste gebruikers alweer terug naar de zoekresultaten. Een goede sitesnelheid is daarom een van de belangrijkste optimalisatie factoren.

Zorg ervoor dat je website technisch goed in elkaar steekt en kies voor een snel webhosting pakket. Wil je jouw sitesnelheid testen? Gebruik dan Google’s Pagespeed Insights tool.

Media voor aangename afwisseling

Niemand houdt ervan om een enorme lap tekst te lezen. Zeker lezers op een beeldscherm haken in dat geval snel af. Wissel je geschreven content daarom af met media zoals video’s, infographics, afbeeldingen en podcasts. Google beloont deze prettige lezerservaring met een welkome ranking boost.

Sociale signalen als populariteitsindicator

Net zoals backlinks iets over de populariteit van je website zeggen, geldt dat ook voor het aantal keer dat je pagina’s op social media worden gedeeld. Wees daarom actief op kanalen zoals Twitter, Facebook en LinkedIn. Hoe meer social shares je hebt, hoe hoger je in Google scoort.

sociale signalen

Hoger in Google met WordPress website

Veel websites die hoog in Google scoren, maken tegenwoordig gebruik van een WordPress website. WordPress is het populairste Content Management System (CMS) ter wereld en wordt wereldwijd inmiddels door de helft van alle websites gebruikt.

Gebruikt jouw website nog geen WordPress en is het webdesign aan een metamorfose toe? Dan is een keuze voor dit CMS zeker aan te bevelen. WordPress websites blinken namelijk uit op het gebied van SEO en lenen zich daarnaast uitstekend voor verdere optimalisatie.

WordPress SEO optimalisatie voor Google

De reden achter de uitstekende SEO optimalisatie van WordPress is de blogachtergrond van het CMS. Oorspronkelijk ontworpen als blogsysteem, is WordPress volledig ingericht om content op alle mogelijke manieren te optimaliseren.

Het open source karakter van het systeem zorgt er daarnaast voor dat het in technisch opzicht altijd actueel is. De laadsnelheid is dik in orde, evenals de mobielvriendelijkheid van veelgebruikte gratis thema’s. Deze en andere factoren helpen WordPress websites om hoog in Google te scoren.

SEO instellen voor WordPress: tips

Heb jij een WordPress site en wil je de SEO ervan nog beter instellen? Er zijn tal van plugins die je hierbij helpen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan All in One SEO Pack en SEOPressor. Met behulp van deze tools worden veel SEO optimalisatie handelingen in het CMS automatisch uitgevoerd. Dat scheelt je veel werk!

WordPress SEO by Yoast plugin

Verreweg de bekendste plugin op dit gebied is WordPress SEO by Yoast. Deze tool biedt alles wat je nodig hebt om bovenaan in Google te komen. Maar de plugin biedt meer voordelen, want ook helpt hij je om betere content te schrijven en de pagina’s op je site grondig te analyseren. Dit is een must have voor iedereen die website optimalisatie hoog in het vaandel draagt.

Hoog in Google no cure no pay

Als je al eens hebt gezocht naar een online marketing bureau om je hoger in Google te helpen, is het je vast opgevallen: de prijzen voor professionele SEO diensten liegen er soms niet om. Dat is op zich niet erg, want een toppositie in de zoekmachine verdient zichzelf in de meeste gevallen ruimschoots terug.

Maar hoe weet je nu zeker dat je deze topnotering ook daadwerkelijk krijgt? Je kan nog zoveel investeren in online marketing en optimalisatie, uiteindelijk is het aan Google om te bepalen of je website de toppositie waard is.

Wat dat betreft biedt zoekmachine adverteren meer zekerheid. Je betaalt hierbij een vaste prijs per advertentieklik, maar weet vervolgens zeker dat de gebruiker op je landingspagina terecht komt. Die zekerheid ligt bij SEO dus lager dan bij SEA.

Website hoger in de zoekresultaten

Betekent dat dan dat het inhuren van een online marketing bureau altijd weggegooid geld is? Absoluut niet. Gelukkig is er namelijk ook nog zoiets als een gulden middenweg. Sommige partijen beloven je bijvoorbeeld hoog in Google te brengen, op basis van het no cure no pay principe.

Als je niet de toppositie verovert, hoef je ook niet te betalen. Dat klinkt fair, maar er schuilt een addertje onder het gras. Zulke bedrijven kunnen namelijk gebruik maken van agressieve marketing methoden om je website in korte tijd naar hoge posities te stuwen.

Dit werkt weliswaar op de korte termijn, maar kan op lange termijn juist averechts uitpakken. Misleidende SEO tactieken bestraft Google namelijk met een daling in de zoekresultaten. Het is dus zaak hier erg voorzichtig mee te zijn. Hoe hier wel mee om te gaan? Kijk ook op : Hoger in Google komen? Bovenaan in Google met 10 praktische tips!

Online marketing bureau voor SEO

De beste keuze is nog altijd het inhuren van een online marketing bureau dat over een uitgebreid portfolio beschikt. Als een specialist kan aantonen dat talloze klanten succesvol hoger in Google zijn gebracht, schept dat veel vertrouwen voor een samenwerking.

Of je nu bovenaan of gewoon hoog in Google wilt komen: het vereist een flinke investering. Sommige optimalisatie kun je zelf doen, andere taken moet je uitbesteden. Een ding is in elk geval zeker. Een toppositie in de zoekmachine is de moeite meer dan waard en betaalt zichzelf onvermijdelijk terug.

Reageren is niet mogelijk