Zoekmachine marketing

Zoekmachine marketing maakt jouw website beter vindbaar in zoekmachines zoals Google. Dat is belangrijk, want de meeste mensen gebruiken zoekmachines om online informatie te vinden. Een hoge positie in de zoekresultaten is dan ook een uitstekende manier om onder de aandacht te komen van je doelgroep.

Hoog in Google komen met zoekmachine marketing is echter allesbehalve makkelijk. Iedereen wil op de eerste pagina van de zoekresultaten belanden. Dat betekent dat de concurrentie fors is. Maar wie deze methode tot in de puntjes beheerst, kan zich in de zoekmachine onderscheiden en de concurrentie zo het nakijken geven.

zoekmachine marketing

Wat is zoekmachine marketing? Definitie

De betekenis van zoekmachine marketing hebben we hierboven al enigszins verklapt. Toch behelst de definitie van het begrip meer dan alleen het streven om hoog in de zoekresultaten te scoren. Het is een volwaardig vakgebied dat in de afgelopen jaren is uitgegroeid tot cruciaal onderdeel in de marketingmix van bedrijven.

De betekenis van Search Engine Marketing

Zoekmachine marketing staat ook wel bekend als Search Engine Marketing (afgekort SEM). Deze termen worden veelvuldig door elkaar gebruikt, maar geven dus beide hetzelfde aan.

In grote lijnen is SEM te verdelen in twee sub-disciplines, namelijk zoekmachine optimalisatie (SEO) en zoekmachine adverteren (SEA). Hieronder gaan we nader in op beide begrippen.

Zoekmachine optimalisatie (SEO)

Zoekmachine optimalisatie staat ook wel bekend als Search Engine Optimization (SEO). Het is de bekendste variant van zoekmachine marketing en is voor veel bedrijven de goedkoopste oplossing.

Dat laatste komt voornamelijk omdat deze marketingvariant zich richt op de organische zoekresultaten van Google. Het gaat om de posities in de zoekresultaten waarvoor niet betaald hoeft te worden, tussen de advertentieruimte in. De websites in de organische zoekresultaten worden door Google simpelweg als meest relevant gezien voor de door de gebruiker ingevoerde zoekterm.

Zoals de naam al prijsgeeft, draait het bij zoekmachine optimalisatie om het optimaliseren van een pagina voor vindbaarheid in de organische zoekresultaten. Daar zijn verschillende methoden voor, die we later in dit artikel nader zullen belichten.

zoekmachine marketing gratis zelf doen

De essentie is echter wel belangrijk om nu al te benoemen. Het bieden van de best mogelijke organische zoekresultaten is namelijk Google’s belangrijkste missie. De zoekgigant wil gebruikers van de zoekmachine zo efficiënt mogelijk van de benodigde informatie voorzien.

Dat betekent dat factoren als relevantie, actualiteit en kwaliteit belangrijke criteria zijn. Want wat wil een gebruiker die op een bepaald onderwerp zoekt? Informatie vinden die relevant, actueel en correct is. Google doet er dus alles aan om de sites met de beste inhoud te belonen met een hoge positie in de zoekresultaten.

Het gaat natuurlijk niet alleen om de tekstuele inhoud van een site, want ook andere elementen spelen een belangrijke rol in de totale gebruikerservaring. Zo moet een website bijvoorbeeld snel laden en goed worden weergegeven op mobiele apparaten. Alleen dan komt de site in aanmerking voor een eventuele toppositie.

Met deze wetenschap in het achterhoofd, wordt ineens duidelijk waar zoekmachine optimalisatie om draait. Wie de kwaliteitseisen van Google kent, kan zijn website immers optimaliseren om zo hoger te scoren in de organische zoekresultaten. Bijkomend voordeel: vermelding in de organische resultaten is gratis en biedt dus een aantrekkelijke Return On Investment (ROI).

Zoekmachine adverteren (SEA)

Zoals gezegd bestaan de zoekresultaten uit meer dan alleen de organische resultaten. Google biedt boven en onder de organische posities namelijk ook advertentieruimte aan. We hebben het dan over de betaalde zoekresultaten.

Uiteraard is het ook mogelijk om hierin te investeren. Deze vorm van zoekmachine marketing wordt ook wel zoekmachine adverteren genoemd. De internationale term is Search Engine Advertising (afgekort SEA).

Wie wil adverteren in de zoekresultaten, kan dit doen via Google AdWords. Met dit advertentieprogramma van Google kun je jouw advertenties koppelen aan bepaalde zoektermen. Je betaalt niet voor de weergaven van je advertenties, maar alleen voor het aantal keer dat een gebruiker erop klikt. Dit principe wordt ook wel Pay Per Click (PPC) genoemd.

pay per click

Het voordeel van deze vorm van zoekmachine marketing is het directe succes ervan. Het ranken van een website in de organische resultaten kost namelijk tijd. Dat is iets waar niet elke organisatie over beschikt.

Adverteren in de zoekresultaten is dan een aantrekkelijk alternatief. Wie maar genoeg betaalt, staat direct bovenaan in Google en kan zijn doelen hiermee effectief bereiken.

Zo werkt adverteren bijvoorbeeld uitstekend voor het verhogen van naamsbekendheid, het genereren van clicks en het realiseren van conversies. Adverteren is dan ook een uitstekende strategie voor de korte termijn.

Wie op den duur steeds minder wil gaan betalen voor zijn zoekmachine marketing, kan beter investeren in het optimaliseren van zijn website. Ook bijzonder effectief is een combinatie van beide marketingmethoden.

Wat zijn de kosten van zoekmachine marketing?

De gemiddelde kosten van zoekmachine marketing lopen sterk uiteen. In eerste instantie lijkt SEA natuurlijk een stuk duurder dan SEO. En hoewel dat in de praktijk ook vaak zo is, moeten de verschillen in kosten wel in perspectief worden gezien.

Gemiddelde kosten SEO

Want is SEO eigenlijk wel gratis? Voor een vermelding in de organische resultaten hoeft weliswaar niet betaald te worden, maar het optimaliseren van een website kost veel tijd. En zoals elke ondernemer weet: tijd is geld.

Het schrijven van kwalitatief hoogwaardige content, het optimaliseren van on page factoren en het constant verbeteren van de website: het zijn allemaal zaken die uiteindelijk ook geld kosten. Aan welke prijzen je moet denken, hangt onder meer af van de tarieven van je tekstschrijver en webdesigner.

Tarieven voor SEA en online marketing

Nog afschrikwekkender dan bovengenoemde kosten, zijn voor veel bedrijven de tarieven voor adverteren in AdWords. De kosten per click op een advertentie kunnen oplopen vanaf enkele eurocenten tot vele tientallen euro’s.

In AdWords bieden adverteerders tegen elkaar op voor een vermelding op bepaalde zoekwoorden. Populaire en korte zoekwoorden zijn hierdoor vaak erg duur, terwijl minder populaire en langere zoektermen minder hoeven te kosten.

Belangrijker nog dan de aanvankelijke prijzen voor een advertentie, is het uiteindelijke rendement ervan. Een dure advertentie is immers snel terugverdiend als je er talloze grote klanten mee binnenhaalt.

SEA is daarom een zeer interessante vorm van zoekmachine marketing, maar ook een techniek die alleen voorbehouden is aan specialisten. De daadwerkelijke conversieratio van een advertentie wordt namelijk mede bepaald door zaken als de titel, omschrijving en landingspagina. Net als bij SEO geldt dus: je moet weten wat je doet om het gewenste resultaat te bereiken.

zoekmachine adverteren

Zelf zoekmachine marketing gratis doen

Beschik je echter niet over het vereiste budget om een specialist in te huren? Dan zit er niets anders op dan de online marketing zelf voor je rekening te nemen. Voordeel is dat je alles zelf in eigen hand houdt en totale controle hebt over het eindresultaat.

Grondige website analyse cruciaal voor succes in Google

Het ontplooien van een succesvolle internet marketing strategie begint bij een grondige analyse van je website. Dit wordt vaak ook wel een website check genoemd. Het is belangrijk deze stap niet over te slaan, want een scherpe analyse is een voorwaarde voor het aanbrengen van verbeteringen.

Gratis SEA- of SEO-scan van website uitvoeren

Weersta de verleiding om naar je concurrentie te kijken en begin de analyse bij je eigen website. Je kijkt hierbij specifiek door de ogen van een SEO- of SEA-specialist.

Voor SEO let je op zaken zoals de mobielvriendelijkheid, laadtijden en on page SEO elementen. En voor SEA kijk je naar de kwaliteit van je landingspagina’s en de opzet van je sales funnel.
In een goede Search Engine Marketing strategie vloeien al deze aspecten naadloos in elkaar over.

De beste zoekmachine optimalisatie tips

Wat de resultaten van je website check ook zijn; er zijn een aantal stelregels die voor élke website gelden. Dit heeft te maken met de kwaliteitseisen van Google. Het algoritme is geen mens en checkt simpelweg of je site voldoet aan een checklist met criteria.

Laat je steken vallen op een of meerdere punten? Zet de koppositie in de zoekresultaten dan maar uit je hoofd.

Om überhaupt online resultaat te boeken, is het dus noodzakelijk om ervoor te zorgen dat deze basiscriteria in orde zijn. Met optimalisatie van een aantal simpele elementen kun jij je kansen op succes al flink vergroten.

Pas de onderstaande optimalisatie tips toe om je zoekmachine marketing te verfijnen:

SEO optimalisatie

Een belangrijk onderdeel van SEO optimalisatie is het finetunen van je content. Hiermee wil je hoog in Google ranken, dus moet het de zoekmachine duidelijk zijn waar de inhoud over gaat.

Het algoritme gebruikt hiervoor verschillende indicatoren. De belangrijkste hiervan zijn de URL (het webadres van de pagina), de H1-tag (titel van de pagina) en de H2 tags. Ook de inleiding en conclusie van je artikel verraden in de ogen van Google veel over de inhoud.

Dit zijn dus precies de elementen die je kunt optimaliseren om in de zoekresultaten beter te ranken op een bepaalde zoekterm. Wil je bijvoorbeeld scoren op een term als ‘webdesign’? Verwerk deze term dan in de titel, URL en kopjes van je tekst.

Neem het woord ook mee in de eerste én laatste 100 woorden van je pagina. Zo weet je zeker dat er voor Google geen twijfel over bestaat waar de tekst over gaat.

Natuurlijk zijn er nog vele andere SEO factoren waar je jouw website voor kunt optimaliseren. Deze bespreken we uitgebreider in onze zoekmachine optimalisatie handleiding, want in dit artikel richten we ons vooral op zoekmachine marketing in zijn algemeenheid.

SEA optimalisatie

SEA optimalisatie is minder complex dan SEO, maar daarom niet minder moeilijk. Bij Search Engine Advertising draait alles om adverteren en het rendement van die advertenties.

Veel meer dan content marketing, is SEA daarom een copywriting discipline. Je hebt een beperkt aantal karakters in de titel en omschrijving om de doelgroep te verleiden op een advertentie te klikken. Elk woord moet dan ook raak zijn.

Dat vergt een zorgvuldige aanpak. Zorg daarom dat adverteren niet het ondergeschoven kindje is in je zoekmachine marketing plan en denk goed na over je advertenties. De beste tip die we je kunnen geven is nog altijd: huur een specialist in.

internet marketing bureau

Kies voor een betrouwbaar zoekmachine marketing bureau

Niet alleen voor SEA, maar ook voor SEO is het verstandig een specialist in te huren. Tegenwoordig zijn er veel internet bedrijven die beide disciplines beheersen. Zij hebben experts op het gebied van zowel optimalisatie als advertenties in huis.

Zoekmachine marketing bureau met de beste online resultaten

Laat je bij de keuze voor een zoekmachine marketing bureau niet verleiden door aansprekende claims, maar kijk naar de eerder geboekte resultaten van het bedrijf. Deze bieden weliswaar geen garantie voor de toekomst, maar zeggen wel iets over de aanwezige kennis en ervaring.

Het beste wat je nog altijd kunt doen op het gebied van zoekmachine marketing, is in zee gaan met een betrouwbare partij die een slimme langetermijnstrategie voor je uitzet.

Reageren is niet mogelijk