Zoekmachine optimalisatie

Zoekmachine optimalisatie is het optimaliseren van een website voor een hogere positie in zoekmachines zoals Google. Hoe hoger de positie, hoe groter de kans dat mensen op een zoekresultaat klikken. Een goede optimalisatie is dan ook cruciaal voor iedereen die tegenwoordig online resultaat wil boeken.

Het optimaliseren van een website is echter minder eenvoudig dan het klinkt. Google beoordeelt een site op vele honderden factoren en er is specialistische kennis voor nodig om hier goed op in te spelen. In dit artikel benoemen we daarom de belangrijkste aspecten van zoekmachine optimalisatie en geven we diverse bruikbare tips die je zelf gratis kunt toepassen.

zoekmachine optimalisatie

De betekenis van zoekmachine optimalisatie

Het begrip zoekmachine optimalisatie komt voort uit de Engelse term Search Engine Optimization, ook wel bekend als Search Engine Optimalisation. Beide varianten worden over het algemeen afgekort tot SEO.

De betekenis van zoekmachine optimalisatie spreekt eigenlijk voor zich: het draait om optimalisatie van een pagina of website voor de zoekmachine. Hiermee is het een vorm van zoekmachine marketing die meer gericht is op de lange dan de korte termijn.

Want daar waar een variant als adverteren in de zoekresultaten direct effect heeft, leidt optimaliseren pas na verloop van tijd tot tastbare resultaten. In een goede internet marketing strategie worden beide methoden dan ook toegepast.

Wat is SEO optimalisatie?

SEO optimalisatie richt zich op de organische resultaten van zoekmachines zoals Google. De organische resultaten beslaan het grootste deel van de ruimte op de resultatenpagina, maar moeten dit ‘screen real estate’ delen met advertenties. In tegenstelling tot de advertenties, hoeft er voor de organische zoekresultaten niet betaald te worden.

Dit maakt SEO optimalisatie een zeer interessante marketingmethode voor het midden- en kleinbedrijf. Het budget is hier vaak niet aanwezig om duizenden euro’s uit te geven aan Pay Per Click-campagnes, waardoor het optimaliseren van de bedrijfswebsite een aantrekkelijk alternatief vormt.

Bovendien kan zoekmachine optimalisatie vergelijkbare of zelfs betere resultaten opleveren. Onderzoek laat zien dat meer dan 35% van de gebruikers op het bovenste organische resultaat in de zoekmachine klikt. De tweede positie levert circa 12,5% van de clicks op en de derde positie zakt al onder de 10%. Hieronder zakt de Click Through Ratio alleen maar verder naar beneden.

Bedrijven is er hierdoor veel aan gelegen om zo hoog mogelijk in Google te ranken. Dat kan alleen met behulp van de juiste optimalisatiemethoden. Maar hoe werkt het optimaliseren van een website nu precies? Dat leggen we je hieronder uit.

organische zoekresultaten

SEO uitleg en voorbeeld

Om te weten hoe je een website optimaliseert, moet je eerst weten hoe de optimale website er volgens Google uitziet. Dat is niet altijd simpel, want de zoekgigant hanteert honderden criteria en is hier niet altijd duidelijk over naar de buitenwereld. Het is immers niet de bedoeling dat iedereen zijn zoekpositie probeert te manipuleren.

Toch is er aardig wat bekend over optimalisatietechnieken die werken. Dat komt onder andere omdat Google’s belangrijkste missie hierbij de rode draad vormt.

Google weet namelijk dat mensen de zoekmachine gebruiken om zichzelf te informeren. Dat betekent dat informatie via de zoekresultaten snel opvraagbaar, inhoudelijk correct en maximaal relevant moet zijn.

Het zoekmachinebedrijf werkt met geavanceerde algoritmes die websites toetsen op deze criteria. Hoe beter een website aan de eisen voldoet, hoe hoger de positie in de zoekmachine.

Dat begint met relevantie. Wanneer een gebruiker in Google bijvoorbeeld op de term ‘webdevelopment’ zoekt, zal de eerste pagina van de zoekresultaten voornamelijk bestaan uit pagina’s met deze term in zowel de titel als de URL. Dat verraadt immers een grote relevantie voor het onderwerp waarnaar gezocht wordt.

Maar ook het snelheidsaspect speelt een belangrijke rol. Pagina’s die pas na 10 seconden volledig inladen, zullen nauwelijks op de eerste pagina te vinden zijn. De lange laadtijd vormt immers een sta-in-de-weg tussen gebruikers en de door hun gezochte informatie.

Dit zijn al twee voorbeelden van factoren waarvoor je een pagina kunt optimaliseren. Verwerk het belangrijkste zoekwoord in de titel, URL en tekst en zorg ervoor dat de site snel inlaadt.
Uiteraard zijn er nog vele andere elementen die een rol spelen bij zoekmachine optimalisatie, waar we later in dit artikel nog een aantal tips over zullen geven.

De kosten van zoekmachine optimalisatie voor Google

De kosten van zoekmachine optimalisatie variëren sterk. Heb je momenteel een website met een verouderd webdesign en achterhaalde content? Dan moet je relatief veel investeren om je kansen in Google weer gelijk te trekken met die van de concurrentie.

Je moet bijvoorbeeld content marketeers inhuren om actuele en kwalitatieve content te schrijven en je hebt webdesigners nodig om je site van een modern en mobielvriendelijk design te voorzien. Een geheel nieuwe website laten maken is in dat geval geen overbodige luxe.

Natuurlijk kun je al deze zaken ook zelf doen, maar dat is meestal niet verstandig. Het kost namelijk veel tijd en specialisten doen het vaak beter.

Gemiddelde tarieven online marketing

Wanneer zowel je website als content redelijk in orde zijn, liggen de gemiddelde zoekmachine optimalisatie kosten al veel lager. Natuurlijk kun je dan nog steeds een online marketing bureau inschakelen, want er zijn nog tal van andere factoren die je op je website kunt optimaliseren.

Ook de gemiddelde tarieven van een internet bureau lopen sterk uiteen. Waak in elk geval voor prijsvechters, die een nummer 1 positie in Google beloven tegen verdacht lage prijzen. Vaak kunnen zij hun beloften niet waarmaken of hanteren ze misleidende optimalisatietechnieken die je een penalty in de zoekmachine opleveren. Het kan jaren kosten om hiervan te herstellen, dus ga liever direct met een iets duurdere maar betrouwbare partij in zee.

Kosten SEO analyse door marketingbureau

De meeste marketingbureaus zullen een SEO analyse van je website uitvoeren, voordat ze een plan van aanpak aanbevelen. Zo’n SEO check is in de meeste gevallen gratis, zeker als je daarna gebruik maakt van de diensten van het bedrijf.

Ook is het mogelijk alleen een analyse uit te laten voeren. De prijs hiervan is voornamelijk afhankelijk van de grootte van je website en de branche waarin je actief bent.

In een competitieve sector wordt bijvoorbeeld ook de concurrentie in de analyse meegenomen. Hierdoor ontstaat er weliswaar een helder beeld van de online bedreigingen en kansen voor je organisatie, maar de kosten lopen logischerwijs wel enigszins op.

zoekmachine optimalisatie kosten

Wat kost een SEO specialist?

Naast een marketingbureau, kun je er ook voor kiezen om met een individuele SEO specialist in zee te gaan. We raden je wel aan in dat geval goed te kijken naar het portfolio en de eerder behaalde resultaten.

De zelfstandigen schieten tegenwoordig als paddenstoelen uit de grond, dus vaak zitten hier ook professionals bij die net starten in het vakgebied. Bij een marketingbureau is vaak wat meer ervaring aanwezig. En dat is toch wel erg belangrijk om veelgemaakte SEO blunders te voorkomen.

SEO optimalisatie voor WordPress

Heb je een WordPress website? Dan is de kans al kleiner dat je veel kosten kwijt bent aan zoekmachine optimalisatie. Dit populaire Content Management System is namelijk ontwikkeld met SEO in het achterhoofd, waardoor veel zaken op je website automatisch al geoptimaliseerd zijn.

Zo zit een WordPress website technisch goed in elkaar en laadt deze over het algemeen ook vrij snel. In dat geval moeten er overigens niet teveel plugins worden gebruikt, want deze vertragen de laadtijd van een site aanzienlijk.

Om een WordPress site nog sneller te maken, wordt vaak gebruik gemaakt van een Content Delivery Network (CDN). Hierbij worden afbeeldingen op pagina’s vanaf een externe server ingeladen, waardoor de gebruiker geniet van zeer korte laadtijden. Dit heeft ook nog eens een positieve invloed op de positie van een website in de zoekmachine.

Zoekmachine optimalisatie gratis uitvoeren

Om de kosten voor SEO te drukken, is het natuurlijk ook mogelijk om zoekmachine optimalisatie zelf gratis uit te voeren. Vergis je echter niet: hier gaat veel tijd in zitten en het duurt even voordat je het allemaal in de vingers hebt. Wanneer je als ondernemer tijd over hebt, is het echter wel een zeer nuttige tijdsinvestering.

Gratis SEO check voor Google

Wil jij zelf gratis je eigen website optimaliseren? Dan is een SEO check het eerste wat je moet uitvoeren. Kijk door de kritische ogen van Google naar je site en bedenk jezelf wat er beter kan. Probeer je zelf ook te verplaatsen in de eindgebruiker.

Is de laadtijd hoog? Gebruik je nauwelijks zoekwoorden in je content? Zijn je meeste artikelen verouderd? Dan weet je dat er werk aan de winkel is. Maak een concreet plan van aanpak en beschrijf op papier alle zaken die je wilt verbeteren.

Gratis analyse van website

Een gratis analyse van je website kun je vaak ook laten uitvoeren door een externe partij. Veel SEO specialisten en marketingbureaus doen op aanvraag namelijk een vrijblijvende check. Zelfs als je niet besluit met zo’n partij samen te werken, kun je de resultaten van de analyse zelf gebruiken.

website strategie

SEO en website optimalisatie tips

Is je website analyse gereed? Dan kun je van start met het optimalisatieproces.

Eerder in dit artikel hebben we al een aantal belangrijke zoekmachine optimalisatie factoren genoemd. Denk hierbij onder meer aan de snelheid van je website, de relevantie van je content en het gebruik van zoekwoorden hierin.

Maar er zijn nog tal van andere aspecten waar de zoekmachine naar kijkt. Hoewel dit artikel te kort is om uitgebreid op elk punt in te gaan, geven we je hieronder nog een aantal cruciale tips.

Pas deze zoekmachine optimalisatie tips altijd toe:

  • Verwerk multimedia in je content. Zaken zoals afbeeldingen en video’s verlagen de Bounce Rate en verhogen de Time On Site. Dit zijn voor Google belangrijke indicatoren van de kwaliteit van je content
  • Gebruik een mobielvriendelijk webdesign. De beste optie is responsive webdesign. Hierbij schaalt het ontwerp van je website automatisch naar het schermformaat van het gebruikte apparaat. Hierdoor heb je maar één versie van je site nodig en weet Google dat je site altijd en overal goed wordt weergegeven
  • Maak gebruik van interne en externe links. Als je ons artikel over linkbuilden hebt gelezen, weet je dat interne links helpen om andere pagina’s op je site te versterken. Externe links naar autoritatieve websites maken Google duidelijk dat je kwalitatieve informatie biedt

Waarom een zoekmachine marketing bureau?

We snappen best dat je als ondernemer zoveel mogelijk geld wilt besparen. Zoekmachine optimalisatie gratis doen is daarom erg verleidelijk.

De praktijk wijst alleen uit dat dit lang niet altijd verstandig is. Talloze websites zijn al gekelderd in de zoekresultaten van Google omdat het bedrijf ze betrapte op misleidende optimalisatiemethoden. Het zoekmachinealgoritme wordt continu aangescherpt om dit soort technieken beter te detecteren. Zoekmachine optimalisatie uitbesteden aan een specialist is daarom een beter idee.

Beste online marketing bureau voor SEO diensten

Voor welke specialist je gaat, is een persoonlijke keuze. Belangrijk bij een SEO specialist is een aantoonbare kennis en ervaring. In dat opzicht is een online marketing bureau vaak ook een goede optie. Zo’n grote partij kan vaak een lange lijst met bewezen resultaten laten zien.

Welke partij je ook kiest, zorg er in elk geval voor dat je in zoekmachine optimalisatie blijft investeren. Want in dit vakgebied boekt degene met de langste adem de beste resultaten. We wensen je veel succes!

Reageren is niet mogelijk